Stichting Burnout, de diepere en bewezen waarheid omtrent burn-out

Burn out behandeling – verschillende therapiesoorten

Burn out behandeling

Het bovenste deel van deze pagina gaat over burn out behandeling en therapie in het algemeen. Welke aspecten belangrijk zijn voor de keuze van therapiesoort vindt u op de tweede helft van de pagina. Een effectieve burn out behandeling kunt u bij Stichting Burnout volgen. Bekijk ook meer over de behandelprogramma’s van Stichting Burnout.

Algemene therapie soorten

Onderstaand volgt een overzicht van algemene therapiesoorten (waarbij de meesten zeer beperkt bruikbaar zijn voor burn-out herstel).

 

  • Mindfullnes Based Stress Reduction, MBSR. Grondlegger: Jon Kabbat-Zin. Ook heel geschikt voor burnout herstel, en toegepast door Stichting Burnout. Een beschrijving staat eveneens op wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Jon_Kabat-Zinn

 

  • Mindfulness met zelfcompassie. Geschikt voor burnout herstel….maar slechts ten dele. De bijdrage is positief, maar doet nog niets met waarden, richting, en ‘typische stress-situaties’

 

  • Psychoanalyse gebaseerde therapie. Dit is therapie die op het verleden is gebaseerd, met name uw jeugd. De psycholoog of psychiater is zo min mogelijk sturend, u wordt u zelf bewust van invloeden uit uw jeugd of verleden.

 

  • Cognitieve gedragstherapie. Bij deze therapie staat centraal: bij welk gedrag voelt u zich gelukkig of competent, en bij welk gedrag niet? Wat valt te veranderen aan het gedrag? En welke kerngedachten hebt u? (die het gedrag beïnvloeden) Wat is te veranderen per kerngedachte? Cognitieve gedragstherapie ‘wil men laten bestaan’, zodat de zogenaamde ‘derde generatie gedragstherapie’ enige elementen van bovenstaande therapiëen bevat. Maar de oorspronkelijke gedachte ‘ABC’, gebeurtenis ‘A heeft tot gevolg gedachte B en daardoor gevoel C’ bleek te simplistisch. Bepaalde gevoelens en gedachten ‘klonteren’ graag samen, en het is vaak niet te zeggen of de gedachte er eerst was en het gevoel veroorzaakte, of vice versa dat een bepaald gevoel bepaalde gedachten aantrekt. Daarom is cognitieve gedragstherapie in zijn algemeenheid beter geschikt voor depressieherstel dan burnoutherstel.

 

  • Gestalttherapie. Deze therapie heeft veel met gewaarwording te maken, de gevoelens die in u opkomen in het ‘hier en nu’. Er wordt niet gesproken over het verleden, en niet over de toekomst…het gaat om oefeningen in een groep in het hier en nu.

 

  • Lichaamstherapie. Overal in uw lichaam is emotie opgeslagen. Door bepaalde oefeningen en lichaamsbewegingen kan deze emotie vrijkomen. Dan kunt u er zich bewust van worden. Dit kan aangenaam of onaangenaam zijn…in elk geval wordt het geacht bevrijdend te werken. Alles ‘stroomt’ weer.

 

  • Oplossingsgerichte therapie. Dit is nauwelijks een therapie in die zin dat u niet hoeft te veranderen, maar kleine zaken aan uw omgeving. Als u zich down voelt, kunt u werken aan de gevoelens en erop in gaan, of juist – samen met de therapeut – een programma opstellen, evenals levensbeslissingen nemen, die u betere gevoelens en meer succes geven. Oplossingsgerichte therapie, waarbij problemen zoals geinventariseerd door de BBTI, BBTI-ingevuld-met-cijfers-en-tekst-1-2-1, worden opgelost, vormt een belangrijk onderdeel van de burnout herstelmethode van Stichting Burnout (voorbeeldje: last van alle prikkels in een kantoortuin? Een kamer alleen zien te veroveren, of met minder mensen).

 

  • Psychodrama. De relatie tussen u en belangrijke mensen in uw leven wordt uitgebeeld door ze neer te zetten in een kamer, als in een toneel (bijvoorbeeld met stoelen). De neergezette situatie gaat ‘net echt’ voelen, u wordt zich goed bewust van emoties in bepaalde situaties. U kunt ook oefenen, met gesprekken, dialogen…. ‘familieopstellingen’ is een bekende vorm van psychodrama.

 

  • Biofeedback gebaseerde therapie. EMDR en neurofeedback behoren ook tot deze ‘familie’. Uw lichaam, en bij neurofeeback: uw hersenen, geven allerlei signalen af. De hersenactiviteit in bepaalde delen van de hersens neemt toe of af, uw hart heeft een bepaald ritme, uw ademhaling, uw spierspanningen, temperatuur in de handen, de vochtigheid/geleiding van uw handen. Al deze signalen kunnen naar u ‘real time’ worden teruggekoppeld en u kunt dan bepaalde oefeningen doen om u lekkerder te voelen. U krijgt dat door wanneer u gestrest raakt, of u rustgevende hersengolven aanmaakt of juist niet. U kunt uzelf dan trainen u bij een ‘afwijking’ in een prettiger staat terug te brengen.

 

  • Zelfhulpboekjes. Er bestaan allerlei zelfhulpboekjes. Deze kunnen wel helpen in het kader van ‘pscyhoeducatie’ maar ze zijn meestal te licht – en bovendien gaan ze aan de kern van burn-out en de vaak daarmee verbonden belangenstrijd uit de weg. Wij denken dat boekjes ‘In 30 dagen uit uw burn-out’ niet veel helpen. Bovendien is vrijwel altijd een coach nodig om te spiegelen, zaken mee door te spreken etc. Als u literatuur wilt lezen, lees dan meteen goede: zie onder ‘wetenschap-onderzoek’.

Bij burn-out kunnen werkzaam zijn:

  1. ACT
  2. MBSR
  3. Zelfcompassie en mindfulness
  4. Oplossingsgerichte therapie
  5. Psychodrama (met die mensen met wie u stressvolle situaties ervaart)

Uit alle 5 komt u elementen tegen in het burnoutherstelprogramma van Stichting Burnout: https://burnout.nl/burn-out-herstel-programmas/

 

Uitgebalanceerde burn out behandeling en therapie

Stichting Burnout heeft een heel specifieke uitgebalanceerde burn out behandeling ontwikkeld. In ons burn-out herstelprogramma zijn met name cognitieve gedragstherapie en oplossingsgerichte therapie voor uw burn-out gecombineerd. Wilt u hier meer over weten? Neem contact met ons op via ons contactformulier. Hier kunt u alles delen wat u wilt. Uw verhaal, uw telefoonnummer en woonplaats, uw verzoek tot een telefoongesprek, verzoek om kosteloze testen of verzoek om een vrijblijvend oriënterend gesprek bij u in de buurt.

Noodzakelijk bij burn-out therapie

Drie dingen zijn nodig voor duurzaam gezond herstel van burn-out. Deze belangrijke aspecten vindt u ook terug in onze burn out behandeling:

  1. het (licht) aanpassen van de huidige werkomgeving/functie/voorwaarden, het veranderen VAN werkomgeving (d.w.z.: wisselen van werkomgeving) of coaching hoe met burn-out om te gaan, te herstellen en weer energie te krijgen.
  2. het onderzoeken van uw coping stijlen tot nu toe, bij verschillende triggers/stimuli en met een burn-out expert overleggen welke coping stijlen u zou kunnen veranderen, en dat ook oefenen.
  3. het doorwerken van uw geschiedenis van ‘nog goed en gelukkig functioneren’ tot en met de burn-out. Alle gebeurtenissen, emoties, frustraties, pijnen MOETEN worden doorgewerkt met een burn-out specialist.

Als men dit namelijk overslaat wordt de burn-out niet goed verwerkt, en is er groot risico dat de verminderde cognitieve vaardigheden (het geval bij burn-out) BLIJVEND worden. U hebt dan kans op ‘chronisch vermoeidheidssyndroom’ ook ‘na ontslag’ en dat is moeilijker te genezen. Ook bestaat het risico dat u – als reactie op de pijn – ‘nog foutere’ coping stijlen gaat hanteren.

Mensen die niets onderzoeken, en het arbeidsverleden niet professioneel met u doorwerken, en denken dat burn-out ‘als een griepje overgaat’ hebben helaas niets van burn-out, en waarschijnlijk ook niets van psychologie in haar totaliteit, begrepen. Neem contact met ons op via ons contactformulier voor meer informatie.

Burn-out behandeling op maat

Veel beter dan een ‘algemene therapie’ is een burn-out therapie: een op maat gemaakt herstelprogramma zoals SB-2016 SB-2016-burnout-herstel-methode-Stichting-Burnout. Ons burn-out herstel programma SB-2016 is het enige op burn-out gemaakte herstelprogramma in Nederland. Burn-out is, vanwege de arbeidscontext, nogal anders dan de meeste, ‘individuele therapieën’ waarbij de ziekte aanwezig wordt geacht IN DE PERSOON te liggen.

Burn-out is meer een ‘ecologische dysfunctie’ tussen mens en omgeving, zoals James Carroll in 1979 al wijselijk schreef.