Stichting Burnout, de diepere en bewezen waarheid omtrent burn-out

FAQ 14: Hoe kan ik het beste herstellen van een burn-out?

Door alle lessen te leren die verscholen liggen in de vraag: hoe bent u burn-out geworden? Dat zijn meestal heel veel lessen die u niet meteen in het begin kunt leren, en zeker niet alleen. U heeft er coaching met een externe burn- out expert/psycholoog voor nodig. Op het moment dat u burn-out wordt, weet u dat zelf waarschijnlijk nog niet of nauwelijks, dus kunt u die lessen dan nog niet leren. Om effectief van een burn-out te kunnen herstellen zijn onderstaande punten belangrijk.

  • Ziek melden en minstens 6 weken totale afstand houden van het werk
  • De burn-out diagnose onderbouwen met testen uit de richtlijn en anamnese
  • Het probleem inventariseren met: waar zit de pijn? Dat kan door deze BBTI in te vullen
  • De juridische en financiële situatie zeker stellen. Zo kan het hoofd zich meer richten op burn-out herstel in plaats van op ‘overleven’.
  • Een nieuw, gezond en voldoening gevend dagritme vinden voor tijdens het ziekteverlof
  • Met een externe burn-out-coach/psycholoog effectief herstellen van de burn-out

Op ontdekkinig met een externe burn-out coach

  • Welke situaties u emotioneel uitputten of uitgeput hebben
  • Of u de pijn, emotionele uitputting en lichamelijke signalen aanvoelde, of er overheen ging
  • Hoe u omging met die situaties en voorvallen, en hoe dat voortaan anders kan
  • Wat typische energievreters en energiegevers zijn voor u
  • In welke omgeving u de meeste voldoening vindt zonder emotioneel uitgeput te worden
  • Dingen doen (in werk en erbuiten) die u voldoening geven
  • Dingen vermijden (in werk en erbuiten) die u energie kosten
  • Constant gewaar zijn van uw energiehuishouding
  • Alle levenssituaties zodanig naar uw hand kunnen zetten dat u er energie uithaalt, zonder dat u energie verliest

Als u bovenstaande allemaal niet doet of denkt dat tijd alle wonden heelt, dan kunt u niet goed van de burn-out herstellen. De burn-out of vermoeidheid kan chronisch worden en dat is veel moeilijker te genezen dan een burn-out die ‘vers’ is. Het is belangrijk om van de burn-out te leren, zodat u niet terugvalt in de situatie die voor de burn-out heeft gezorgd.

Neem contact op

Bekijk meer vragen en antwoorden op onze FAQ-pagina. Heeft u deskundig advies nodig? Neem dan via het contactformulier contact op met Stichting Burnout.