Geschreven door Stichting Burnout op 17 juni 2020 in Behandeling blog Nederlands

I.h.a., maar zeker bij burnout, is het voor herstel belangrijk met de werkgever ‘psychologische veiligheid’ te ervaren, zie o.a.:

https://mailings.bua.nl/x/?S7Y1NP6fa2tuYmD4P8fW0MjS1PJ.ka2JsaGBIQAA71&Z=1517057978&utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_content=Webversie%20header&utm_campaign=CL%20nieuwsbrief%20346

Hoe creëer je een psychologisch veilig klimaat in teams en organisaties? Hoe zorg je ervoor dat mensen zich thuis voelen? Dat ze hun mond open doen wanneer het erom spant? Dat ze voor gemaakte fouten uit durven te komen? Dat ze bereid zijn om nieuwe en afwijkende ideeën in te brengen? En dat ze zich verantwoordelijk voelen voor een positieve sfeer?

Hans van der Loo en Joriene Beks lekken in hun boek Psychologische Veiligheid op basis van gedegen kennis en jarenlange praktijkervaring haarfijn uit hoe je met een hands-on benadering grip op dit relatief ongrijpbare thema kunt krijgen.

In het eerste artikel over burnout ooit (zie google scholar), psycholoog dr. Herbert Freudenberger 1974, ‘staff burn-out’, wordt benadrukt dat ‘sociale steun’ erg belangrijk is voor herstel.