Geschreven door Stichting Burnout op 6 februari 2020 in Behandeling

De meeste mensen die burnout zijn geworden zijn een hele periode over hun eigen grenzen heengegaan. Soms hebben ze eigen grenzen niet eens gevoeld! Mindfulness is heel goed om eigen grenzen te leren voelen. Bijvoorbeeld: ‘Nu ben ik aan het afknappen, gedachte:…..’. Of: ‘Ik merk dat door deze actie/opmerking mijn energie helemaal uit me verdwijnt’. Al deze momenten opmerken, in een dagboek noteren is heel nuttig.

Mensen die burnout zijn geworden hebben lichamelijke signalen en eigen grenzen meestal niet bewaakt, en zijn doorgegaan ‘vanwege een hoger doel’, of omdat ze meenden geen keuze te hebben, of omdat ze te weinig assertief waren om de eigen grenzen aan te geven.

In een burnouthersteltraject leer je o.a. bovenstaande: stil staan bij eigen grenzen, leren wat je op welk moment voelt, hoe je ermee omgaat (coping) en wat je voornaamste chronische stressoren zijn. Pas nadat je een heel eind op weg bent in een burnouthersteltraject heb je je eigen grenzen leren kennen, kies je meer voor je gezondheid, weet je wat je anders gaat doen in je coping, en weet je welke chronische stressfactoren rechtgezet moeten worden. Pas tegen het einde van een burnouthersteltraject ben je klaar voor een ‘coming out’ richting werkgever, om te vertellen wat je geleerd hebt. En of je kiest voor eerste of tweede spoor (tweede spoor: burnoutherstel plus outplacement).

Helaas zien sommige burnoutkandidaten, midden in hun burnout-zijn, nog steeds niet het nut van a) eigen grenzen leren kennen en aangeven b) een extern burnouthersteltraject.

Dat zijn kandidaten die ‘koffie gaan drinken’ bij hun werkgever, en waarbij dan niet gesproken wordt over de huwelijksproblemen van de werkgever, maar wel hoe JIJ je voelt, wat JOU dwarszit etc. Art. 8 EVRM geeft je het recht je priveleven te delen met slechts WIE JIJ WILT. Het lijkt ons erg stug dat je over je ziekte wilt vertellen aan de werkgever; het enige dat je zou willen vertellen is dat je 1) burnout bent 2) een extern burnouthersteltraject wilt om vertrouwelijk te kunnen praten met iemand die WEL verstand heeft van burnout. Als de bedrijfsarts de burnoutrichtlijn niet heeft gevolgd, kun je dat gewoon zeggen: dat hij onprofessioneel is (want niet de plicht tot professionele standaard heeft aangehouden, art. 7:453 BW), en bovendien dat je niet HEM als geneesheer wilt, en dat je je bij HEM niet begrepen en geborgen voelt. Dat je DAAROM een extern burnouthersteltraject wilt naar JOUW keuze.

Mocht je nog steeds de assertiviteit missen om gesprekken met werkgever over je prive-gevoelens te weigeren, en om een externe burnoutdeskundige in te schakelen, naar jouw keuze, dan ziet het er somber voor je uit.

Want: gesprekken over je burnout gevoelens hebben met mensen die je eigenlijk eerder als dreigend ervaart dan helpend putten je verder uit. Je wordt krachteloos, steeds angstiger, en op een gegeven moment neem je zelf ontslag zonder rechten, of laat je je plaatsen bij een mobiliteitsbureau waar je met zware burnout moet solliciteren. Dan is het nog veel beter een vso, vaststellingsovereenkomst, te tekenen (check uitkeringsrechten met UWV), dat zodanig geprijsd is dat je vanuit het vso bedrag ZELF een burnouthersteltraject kunt betalen. VSO kan ook het voordeel hebben dat je dan van de emotioneel uitputtende relatie met je werkgever af bent. Maar je weet dan wel: eigen grenzen bewaken, en assertiviteit ontwikkelen zijn levensgrote uitdagingen voor je de komende jaren!